Saturday, October 08, 2011

::.. Resepi :: Masak Lemak Telur ..::

Ari nie sabtu...aku dok umah je bosan giler almaklum la slalu aku jarang kat umah n kluar jejalan je...minggu ni aku rasa nak dok je umah
Bila aku dok umah aku leh wat macam2 contoh...kemas umah(aku dok umah sewa, bila terover rajin aku cam nak ketuk semua bilik suruh kluar aku nak tolong kemas :P), basuh baju, iron baju tuk seminggu (hakhak terlebih rajin) tiba2 aku rasa nak makan telur masak lemak...perghhh dah telan air liur bila pikir apa lagi..aku pun try n error tengok dalam peti ais ade apa n masak je..hahak
so..ari nie aku masak simple jer iaitu "Telur masak Lemak"..



Bahan
- Bawang merah 2 ulas
- Bawang putih seulas
- Halia
- Serai
- Kunyit (dikisar)
- Ikan bilis siket masukkan di dlm blender.. blend sekejap jer.. jgn hancur sgt sebagai perasa (kalau xsuka xyah masukkan)

Cara2
- Panaskan periuk
- Letak minyak utk menumis bahan2 yang di blend tadi
- Tumis bahan2 smpai garing
- Letak air siket jer + garam + asam keping 1 keping kecik + kalau ada nk letak sayur mcm carrot & kentang bolehla masukkan
- Biar mendidih + masukkan 1 kotak santan
- Kacau rata sampai mendidih
- Masukkan telur
- Hirisan tomato (kalau nak tambah la cz aku mmg suka tomato)
- Akhir sekali taburkan daun limau purut
- DONE!

Time aku tulis nie dah habbis dah telur masak lemak y aku masak...sedap ke?bg aku mesti la sedap cz aku y masak....wek

Sharing Is Caring :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...